Yin Yoga


Inhoud

Het aantal houdingen tijdens deze les is beduidend minder dan bij de dynamische yogavormen. Dit komt omdat je veel langer in de houdingen blijft. Bij elke houding zoek je naar de beste manier om ontspannen in de houding te zijn, terwijl je deze toch op een intensieve manier beleeft.

 

Je kunt hierbij gebruik maken van props (kussens, dekens, riemen etc). De docent heeft tijdens deze les veel ruimte om de studenten intensief te begeleiden en de houdingen aan te passen aan de individuele behoefte. Gedurende de les word je bindweefsel opgerekt, zodat dit wordt versoepelt en je gewrichten mobieleren worden.

 

Tijdens de les kunnen allerlei gedachten, gevoelens, emoties en sensaties bij je opspelen. Deze observeer je en probeer je los te laten. Yin Yoga gaat om het loslaten. Loslaten van je spieren, maar ook van de wervelingen in je hoofd.

 

 

wat is yin yoga?

Yin Yoga is de tegenhanger van Yang Yoga. Bij Yang Yoga kun je denken aan bijvoorbeeld de flow lessen. Deze laatste vormen richten zich op het opbouwen van kracht door het aanspannen en ontspannen van je spieren, terwijl Yin Yoga gaat om het zoveel mogelijk loslaten van je spieren.

 

Hierdoor kun je een laagje dieper komen. De focus komt dan te liggen op het versterken en het versoepelen van bindweefsel en gewrichten. Doordat je lang in dezelfde houding blijft (tussen de 2 en 5 minuten) wordt het bindweefsel opgerekt.

 

Zo ontstaat er meer mobiliteit in je gewrichten. Je probeert je spieren dus zoveel mogelijk te ontspannen en dan is het een kwestie van loslaten, zodat alles in je steeds iets stiller kan worden. Je ademhaling en de houdingen leiden je naar je bewustzijn van gedachten, gevoelens, sensaties en acceptatie.

 

Doordat je lang in de houdingen blijft, heb je de tijd om je mentale en emotionele weerstand te observeren en los te laten. Yin Yoga heeft een meditatief en rustgevend effect.

  

 

 Inhoud

Het aantal houdingen tijdens deze les is beduidend minder dan bij de dynamische yogavormen. Dit komt omdat je veel langer in de houdingen blijft. Bij elke houding zoek je naar de beste manier om ontspannen in de houding te zijn, terwijl je deze toch op een intensieve manier beleeft. Je kunt hierbij gebruik maken van props (kussens, dekens, riemen etc). De docent heeft tijdens deze les veel ruimte om de studenten intensief te begeleiden en de houdingen aan te passen aan de individuele behoefte. Gedurende de les word je bindweefsel opgerekt, zodat dit wordt versoepelt en je gewrichten mobieleren worden. Tijdens de les kunnen allerlei gedachten, gevoelens, emoties en sensaties bij je opspelen. Deze observeer je en probeer je los te laten. Yin Yoga gaat om het loslaten. Loslaten van je spieren, maar ook van de wervelingen in je hoofd.